5 redenen om piloot te worden

Maak jouw droom waar bij KLM Flight Academy.

Bekijk redenen

Open dagen

Meer weten over onze opleiding? Kom naar een open dag!

Aanmelden

Wil jij piloot worden?

Wij zoeken jongens en meiden met ambitie en talent. Zoeken wij jou?

Ja!

Meermotorig vliegtraject in Eelde

Wanneer je het traject op de FNPT-II succesvol hebt afgesloten, start je op het tweemotorige toestel, de Diamond DA-42.

FNPT-II simulator

Na afronding van het eenmotorig vliegtraject, staat er een nieuwe uitdaging op je te wachten: het Multi Engine (ME) traject in Eelde. Gedurende een periode van 10 weken bereid jij je, samen met een medestudent, in de simulator voor op het vliegen met de Diamond. Je vliegt veertig uur als Pilot Flying en veertig uur zit je naast de Pilot Flying als observer. In je rol als Pilot Flying bestuur jij het vliegtuig, terwijl je als observer de Pilot Flying ondersteunt. Vliegen is samenwerken in de cockpit! Tijdens de laatste sessie is er een examen waarin wordt gekeken of je klaar bent om op het tweemotorige vliegtuig, de Diamond DA-42, te vliegen.

Upset Recovery Training

De Professional Pilot Upset Recovery-Training (PPURT) is een essentieel onderdeel van je pilotenopleiding bij ons. Het is één van de leukste en spannendste onderdelen van het eenmotorig vliegtraject. Je leert hoe het vliegtuig in ongebruikelijke en ongewenste posities kan terechtkomen en hoe je dat corrigeert. Deze training vindt plaats tijdens het FNPT-II traject.

Diamond DA-42

Wanneer je het traject op de FNPT-II succesvol hebt afgesloten, start je op het tweemotorige toestel, de Diamond DA-42. Dit onderdeel duurt in totaal ongeveer 10 weken.
Tijdens dit gedeelte op Eelde, start je met het IFR-traject, dit staat voor Instrument Flight Rules. Je vliegt dan alleen op je instrumenten. Dit betekent dat je niet naar buiten hoeft te kijken en zo kan er dus ook met slecht weer (weinig zicht, dus bijvoorbeeld bij lage bewolking) gevlogen worden. Hierbij wordt er genavigeerd op radiobakens en oefenen je veel instrument approaches. Je kan dan zonder naar buiten te kijken een landingsbaan naderen en hoeft pas op het laatste moment naar buiten te kijken voor de landing. Het Multi Engine-traject wordt afgesloten met de volgende examens: de Multi Engine Class Rating en de Instrument-Rating. Dit wil zeggen dat je na deze examens bevoegd bent om met een meermotorig vliegtuig te vliegen en je kan met behulp van de instrumenten (IFR) opereren.

Wil jij de FNPT-II en de Diamond in het echt bekijken? Bezoek dan onze open dag!