5 redenen om piloot te worden

Maak jouw droom waar bij KLM Flight Academy.

Bekijk redenen

Open dagen

Meer weten over onze opleiding? Kom naar een open dag!

Aanmelden

Wil jij piloot worden?

Wij zoeken jongens en meiden met ambitie en talent. Zoeken wij jou?

Ja!

Future Pilots 13 – Hamada

Hamada (23 jaar) uit klas 21-2 wist al vanaf zijn allereerste vlucht vanuit Koerdistan naar Nederland dat het zijn droom was om piloot te worden. Eenmaal in Nederland begon hij actief de taal te leren en kreeg hij het advies om HAVO te volgen. Op de middelbare school koos hij zijn vakkenpakket gericht op zijn toekomst bij de KLM Flight Academy. Omdat hij na de middelbare school nog niet beschikte over de Europese nationaliteit, besloot hij een vervolgstudie te volgen om volledig voorbereid te zijn op de selectieprocedure. Hamada hoopt met zijn verhaal toekomstige studenten met een diverse achtergrond te kunnen inspireren en motiveren om hun dromen na te jagen. 

‘’Droom groot, ongeacht je achtergrond of omgeving.’’

Achtergrond

In 2010 is Hamada samen met zijn gezin gevlucht vanuit Koerdistan, Syrië, naar Nederland. In Nederland werd het gezin ingedeeld in een asielzoekerscentrum, wachtend op een verblijfsvergunning. “In het begin miste ik mijn familie heel erg, maar als kind kon ik me gelukkig snel aanpassen aan de omgeving.” Na drie jaar in het AZC kreeg het gezin een verblijfsvergunning en konden ze verhuizen. “Ik heb veel geleerd in het AZC, maar nu kan ik echt aan mijn dromen gaan werken.”

Vooropleiding

Na de middelbare school (HAVO) was in selectie gaan nog niet mogelijk voor Hamada vanwege het ontbreken van de Nederlandse nationaliteit. ‘’Ik werd door mijn familie en de KLMFA geadviseerd om een eerst een technische opleiding te volgen.’’ Hamada koos voor de opleiding Mechanical Engineering. ‘’Tijdens de opleiding heb ik zoveel mogelijk luchtvaart gerelateerde projecten aangepakt, want daar lag mijn passie.’’ Tijdens zijn afstuderen was Hamada er eindelijk klaar voor en schreef hij zich in voor de selectie.

Selectieprocedure

De selectieprocedure duurde voor hem ongeveer 3 maanden. Voor elke ronde bereidde hij zich goed voor. ‘’Voor fase 1 heb ik veel capaciteitenstestjes online gemaakt, voor fase 2 zorgde ik voor 100% fitheid, voor fase 3 wilde ik mezelf beter leren kennen door gesprekken te voeren over mijzelf met mijn omgeving, en voor fase 4 ging ik sollicitatiegesprekken simuleren.’’ Dat heeft dus gewerkt! Elke ronde dat hij verder kwam, was voor hem een opluchting. Een tip van Hamada: ‘’Het is heel belangrijk om bij elke fase fit en uitgerust te zijn, zodat je het beste uit jezelf kunt halen.’’

Opleiding

En dan is het eindelijk zover: het begin van de opleiding. Hamada moet direct de boeken in voor de Basic Phase. ‘’Tijdens de Basic Phase kregen wij algemene kennis van alle 13 vakken om klaargestoomd te worden voor het vliegen.’’ Hierna komt het moment waar hij lang op heeft gewacht: zijn eerste vlucht bij de KLMFA! ‘’Het is een magisch gevoel dat je een vliegtuig in de lucht kunt besturen.’’ Kort daarna volgde zijn eerste solovlucht. Tijdens de opleiding vliegt hij soms zonder instructeur in de vliegtuigen. ‘’Het solovliegen heeft mij veel zelfvertrouwen gegeven.’’ Voor Hamada blijft zijn 300 nautische mijlen vlucht toch wel het hoogtepunt. Tijdens deze vlucht heeft hij solo een rondje om Nederland gevlogen: Groningen-Texel-Middelburg-Teuge-Groningen. ‘’Het is onvoorstelbaar dat we dit als ‘school’ mogen beschouwen.’’ Naast het vliegen is Hamada ook druk bezig met de theorie. Zijn favoriete vak is Meteorologie. ‘’Bij Meteorologie leren wij hoe het weer ontstaat en reageert op bepaalde factoren. Dit vond ik heel interessant omdat het essentieel is voor de praktijk.’’ Na afronding van de drie blokken theorie begint Hamada aan de Commercial Pilot License (CPL)-fase. Deze heeft hij afgerond met een vliegexamen, waarna hij zijn gouden KLM Flight Academy wing in ontvangst mocht nemen. Hiermee zijn de theorie en de VFR-fase afgerond, en kan Hamada aan de Instrument Flight Rules-fase beginnen. Dit doet hij eerst op de simulator (FNPT2). ‘’IFR vliegen is totaal anders, maar net zo leuk als VFR vliegen!’’ Hamada heeft de FNPT2-syllabus afgerond en is nu aan het vliegen op de Diamond42. ‘’Ik sta te trappelen om de Europese vliegvelden af te reizen met de Diamond.’’

Het leven op campus

De campus in Eelde is volgens Hamada een van de grootste voordelen van de opleiding. ‘’Je belandt in een omgeving met meer dan 100 gemotiveerde studenten die hetzelfde doel hebben als jij: verkeersvlieger worden bij KLM. Hierdoor kun je overal terecht voor hulp en kun je samen de successen vieren.’’ Naast de drukte van school is Hamada, net als de meerderheid van de studenten van de KLM Flight Academy, lid van Hét Corps Adspiranten Verkeersvlieger (CAVV), de studentenvereniging van de KLM Flight Academy. ‘’Ik had nooit verwacht dat ik een studentenvereniging leuk zou vinden, maar hét CAVV is een vereniging als geen ander. Bij hét CAVV heb ik connecties kunnen vormen die ik altijd zal behouden, want je komt elkaar later zeker weer tegen op Schiphol.’’